List makanan untuk ke luarnegara – From Malaysia to China with love


Hi assalamualaikum guys.


Dulu masa aku mula nak prepare barang apa nak bawa masa nak fly hari tu, aku tak jumpa list makanan or rempah ke apa ke dari Malaysia, jadinya, i googled.


But still tak jumpa juga. So here's what i brought from Malaysia to China. But to be honest, bila datang China, actually banyak je barang basah yang lebih kurang macam kat Malaysia, tapi kena cari either kat Taobao.com tak pun pasar-pasar basah dekat dengan kawasan embassies. 

Basically, sebab China masih dalam Asia, and quite close dengan Malaysia, so barang basah macam kunyit hidup, galangal, daun sup daun bawang, serai, daun limau purut and stuffs ada je kat Taobao.com. Santan pun ada tau! Sebab kat Taobao.com tu memang banyak barang dari Southeast Asia, and supplier dalam Taobao.com tu banyak dari belah-belah southern part of China, Guangdong ke Hunan ke Yunnan ke, which is sangat dekat dah dengan Vietnam, Laos. Sebab tu takde masalah.

Aku bila dah sampai sini, aku order online je mostly barang-barang tu. Tapi since Taobao.com tu semua in Chinese and tak faham pun cemana nak guna in the first place bila sampai sini kan, so should be prepared with some stuffs la. Harga dia takdelah mahal sangat, bolehlah. Affordable la pada aku. 


So, here’s the list:
  1. Rempah - kari ikan/daging, masak kurma, rempah soto, rempah sup and sup bunjut etc (beli yang pek kecik-kecik tu)
  2. Belacan
  3. Sardin
  4. Sambal (I’m a big fans of spicy food) – Sambal belacan Adabi, sambal hitam, sambal bilis
  5. Tomyam paste (ini ada je kat Taobao.com)
  6. Sos cili (this one kat China tak pedas langsung, and tak sedap, Malaysia punya jugak terasa pedasnya)
  7. Tepung Bestari (penting untuk buat ayam KFC – halal version)
  8. Bunga kantan
  9. Daun pandan (ini pun ada kat Taobao.com jugak)
  10. Bawang goreng (penting untuk makan dengan bihun Singapore and sup lol)
  11. Kurma
  12. Kuah rojak (lol, ni aku makan dengan epal, sedap gila! Tak tipu)
  13. Bihun
  14. Kicap
  15. Kerisik
  16. Milo
  17. Minuman 3-in-1 (Teh Putih Brand Super sedap guys)
  18. Margerine (penting kalau tetiba craving kek batik ke, roti john ke lol)
  19. Kaya or Pandan or Nutella Spread
  20. Cube pati ayam
  21. Maggi Kari (penting sebab kadang-kadang orang kat Malaysia suka upload gambar makan megi letak telur, so kita tetiba crave for that! Damn)
  22. Serunding ayam/daging
  23. Chili flakes

Ok ini je so far yang aku ingat aku bawa. Makanan dalam tin macam ayam masak merah ke sambal udang ke, takyah lah beli lol. Seriously awful gila rasa blurgh.


To be honest lah, kat Malaysia aku tak masak pun. Lol. Aku selalu buat kek je, tak la selalu, kadang-kadang. Tapi bila dah duduk jauh ni kemain lagi mak, rendang la, ayam masak merah taknak yang biasa, nak style kenduri punya lol. Nasi kalau masak tu takmau kalah, nasik hujan panas la nasik minyak la. Tambah kismis la, cube ayam la. Padahal kat Malaysia elok je nasik putih tiap hari. Hehe.

Sampai mak aku tanya, “bila mama boleh rasa ni?” lol, Nampak sangat kat Malaysia tak buat benda benda macam ni… em.
Ok, so here’s some stuffs yang kakak aku bawa masa dia datang sini, winter 2018. Dalam bungkusan surat khabar tu kangkung. Lol. I crave for kangkung, tetiba dia bawa sekali, lol.


Alright, tu je so far yang aku ingat aku penah bawa ke sini.

Eh tak, aku penah bawa roti gardenia, lol. Tu masa first time datang. Lepastu aku tak rasa dah Gardenia sampailah dah nak dekat dua tahun ni, lol.

Kadang-kadangkan, benda tu takdelah sedap mana pun, tapi kalau dah teringat tu, yang tak sedap pun teringin. Lol.

Ok, tu je, bye guys. Xo.

Comments