Resepi Oreo Cheese Cake Kukus

Assalamualaikum ciptaan Allah :)

Selamat Pagi semua .

sekarang waktu Malaysia pukul 0510 hours , Newfoundland Canada pukul 1839 hours, Tokyo Japan 0610 hours and Adelaide Australia 0641 hours . *ceyy bajet apa ntah, haha*  

so im here to share with all of you resepi nak buat oreo cheese cake kukus . why kukus? because im not using oven .

so here we go :D

Materials untuk Base Cheese Cake :
- lebih kurang 30 keping oreo yang dah dibuang cream tengah : di blend halus
- 1/4 cawan butter yang dicairkan

Procedure :
1. blend kering oreo : estimate ikot size loyang .
2. ambil butter yang dah dicairkan tu dan campur dalam oreo yang dah di-blend
3. gaul sebati , masukkan dalam loyang
4. letakkan dalam fridge sekejap

Materials untuk Cheese Cake :
- 250 g cream cheese . *aku guna Philadelphia Kraft 250g yang block tu je
- 3 biji telur  . *tak kisah gred apa pon , tapi kalau gred A lagi bagus , B pon okay je
- 1 cawan gula * aku kurangkan sikit kuantitinya sebab ada genetic Diabetis -.-
- 1/2 tin susu cair
- 2 s/b jus lemon *kalau taknak guna lemon pon takpe . tukar dengan limau kasturi . tapi kurangkan sikit kuantiti
- sedikit parutan kulit lemon 
- 1 s/k esen vanilla
- 3 s/b tepung kastard
- lebih kurang satu cawan oreo yang dicincang halus

Procedure :
1. Pukul cream cheese bersama gula . Dah sebati . then masukkan telur satu persatu .
2. Sebati then masukkan susu cair , tepung kastard , esen vanilla , jus lemon and parutan kulit lemon .
3. kacau hingga sebati . then masukkan oreo yang telah dicincang . kacau hingga sebati . next , masukkan dalam loyang
4. tutup loyang dengan aluminium foil .
5. kukus selama 1jam . panjangkan masa kalau tak masak lagi .

credit to Google

okay , colour dia lebih kurang macam ni lah bila dah siap . dia akan nampak kuning kuning sikit .

**oreo yang dicincang tadi tu  make sure jangan sampai halus . sebab nak bagi ada sikit rasa crunchy dalam cheese cake tu . kalau cincang sampai halus , nanti cheese cake tu jadi colour coklat coklat .
** you guys may add topping if you want .
** cream oreo yang korang buang tadi tu boleh simpan untuk buat apam kalau korang taknak makan . apam polka dot ke apa ke , masukkan cream tu as inti apam . jangan bazir !
** credit to Rasa-Redynne for the resepi :)

Lets nom nom guyssss ! :*

and yeah , adik aku nak makan  spagetti Carbonara , sebab selalunya kitorang buat Bolognese je. rasanya adik aku balik kot this week , so boleh le kot makan sekali before aku g Negeri Keropok Lekor aku hari ahad ni kan? kot lah balik .

** adik aku pandai jugaklah buat kuah spagetti bolognese *taknak aku puji dia*. aku pon belajar dari dia acano nak buat . tp dia belajar dari oyong aku . resepi turun temurun , hikhik :P
** aku mengidam nak makan kueyteow goreng mak aku , omjayy . sempat kee? sedap kot . lepastu nak makan terung goreng sambal mak aku . Ya Allah , sumpah sedap gila . lepastu nak makan kerabu mango . ahh , dapnyeeee . hm .

okay , byebye !

Comments

  1. if x ltk tepung kastard blh x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak ganti dengan tepung lain boleh lah.
      Awak boleh gantikan dengan tepung gandum. Tapi tepung gandum takde campuran serbuk penaik. Kalau nak lagi best dr guna tepung gandum, boleh guna self-raising flour.
      Gebu sikit tekstur kek nanti.
      Selamat mencuba :)

      Delete
  2. kalau gantikan dgn tepung beserbuk penaik blue key yg dlm kotak tu bleh x?? lpas tu apa fungsi lemon n parutan kulit lemon tu??? xke rase msam2 nt?? n klu xyah letak bleh x??? ke x sdap nt lari rase??? tp sy x suke kek2 yg rasa2 oren bgai ni maupn strawberry n yg swaktu n buah buahan la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je kalau nak guna yang tu , ikot awaklah. tepung kastard tu dia wangi sikit kalau guna. tapi both castard and self-raising flour blue key tu ada serbuk penaik.

      lemon tu nak bagi wangi . masa saya buat ni letak sikit je lemon, tak rasa pon limau limau dalam kek tu :)

      Delete
  3. ehehehehhh...satu soalan lgi ye tuan tanah kdaungg..lw gune hand mixer je bleh x??? ke kne gune mesen pengadun??? slalu bt kek kukus cekelat pkol gune tgn je x pnah lg pkai mesen pgdun sbb xde ngeh..ngeh..ngeh... pdahal murah je kot??? tkot udara tprgkp lps tu mendap nt kek nya.. katanye di kbykn blog2 msakan kek yg sy jengah ler....hrap dpt bg pncerahan t.q....

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je guna, hehehe tapi lenguh lah tangan awak sayang. kalau guna manual je kena hardworking sikitlah. sebab adunan tu kan macam concentrated sikit bila dah campur itu ini.

      kalau tak mix betul betul, tak naik sangatlah cake tu. tapi takpe, usaha tangga kejayaan. kalau rajin masak, bake and sort of bila bila nanti boleh lh beli mixer :)

      bake sedap sedap ye! hihi

      Delete
  4. Haiiiii..Cakkk!!
    done follow sini no. 433
    sudilah kiranya follow me back yea..
    he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

    http://tengkubutang.blogspot.com/

    dan my 2nd blog
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Lemon or limau tu kena ke? Please reply

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya letak ntuk bagi dia wangi. kalau awak tak suka sangat bau something macam limau limau tu letak sikit pon dah okay. sebab tak terasa pon lemon tu dalam cake :D

      Delete
  6. kalau saya tk bubuh lemon,,ok tak,,,saya ganti sunquick

    ReplyDelete
    Replies
    1. Err. Hihi. Saya takpenah lah pulak try letak sunquick. Tapi kalau awak cuba buat experiment apa salahnya kan?

      Hehehe :D

      Delete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  8. Ha'ahh, s/b tu sudu besar. sudu kita guna untuk makan tu :)

    ReplyDelete
  9. Kalau guna tepung gandum dan tambah serbuk penaik boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tepung gandum? hm, insyaAllah boleh juga. sbb saya penah je terbaca orang letak tepung gandum campur dengan serbuk penaik. tapi saya tak penah try pun. hihi.

      Delete
  10. itu size loyang ny brp tu??

    ReplyDelete
  11. saya dah cuba buat dah tapi knpa oreo dy x rangup yer...lpas 2..dya jdi mngecut semula..jadi kecil...apa yang kurang yer??

    ReplyDelete
    Replies
    1. oreo untuk base dia ke? kalau base awak tak boleh letak banyak sangat butter, nanti lembik. kalau kurang sangat, nanti oreo tu takmau melekat.

      tapi kalau oreo dalam cake tu, memang akan kurang lah crunchy dia.

      hehe, tu jelah yang saya tau :)

      Delete

Post a Comment