Jatuh Cinta ke Jatuh Suka ?

Assalamualaikum .

Hi peeps ! 

korang pernah jatuh tak sepanjang hidup ni ? apa rasa ? sakit ?  tapi hari ni aku bukan nak cakap pasal jatuh yang melibatkan fizikal tapi jatuh yang melibatkan rohani . err ? okay tak sesuai sebenarnya rohani tu =='

jatuh yang melibatkan HATI

pernah rasa ? selalu ? baguslah . jatuh cinta dan jatuh suka . its totally different . kedua-duanya punya maksud berlainan , punya rasa yang berbeza , punya kesan yang tidak sama , tapi punya sebutan yang hampir serupa . tahu kenapa tak sama ?

jatuh suka .
kita cuma suka si dia dalam jangka masa yang sekejap . contohnya kita keluar dengan kawan-kawan kita . and kawan kita yang sorang ni bawak kawan lama dia yang opposite sex dengan kita join . kita sembang dengan dia , dia pon okay cool , lepastu kita rasa macam kita suka dia . then , kita balik rumah and few days after that kita dah pun terlupa perihal si dia . kia cuma excited dengan si dia ni masa si dia ada depan mata je . bila dah tak ada , hilang terus rasa excited tu . that means kita cuma jatuh suka dengan si dia , bukan jatuh cinta .

kalau orang tu baru buat baik dengan kita , selalu sembang dengan kita , it doesnt mean he/she fell in love with us . 

conclusion-nya , jatuh suka adalah feeling yang kita cuma rasa sekejap sahaja dan feeling tu tak sampai dalam hati kita .

jatuh cinta .
satu feeling yang tak boleh nak di-describe . dan kita selalunya tak sedar pon kita dah jatuh cinta . yang pastinya kita rasa senang dengan sesuatu hal yang berkaitan dengan si dia . dengar orang lain sebut nama dia pon dah boleh buat kita senyum sorang-sorang . tengok no plate kereta lain , ada kena-mengena dengan si dia pon dah buat kita senyum gila-gila . padahal it just nothing . thats what Celine Dion called , The Power of Love .
" you'll never know when you start falling in love with him/her until you start missing him/her "
dan salah satu sign kita jatuh cinta dengan si dia adalah , bila orang tanya kita kenapa kita sukakan si dia , kita tak mampu nak jawab . sebab kita sendiri pon taktahu kenapa kita jatuh cinta dengan si dia , tapi kita tahu yang kita tengah jatuh cinta dengan si dia . hm , complex bukan ?
jatuh cinta dan jatuh suka . kita selalu anggap dua benda ni bawa maksud yang sama , tapi sebenarnya tidak .

btw , aku pernah baca satu buku ni , buku yang agak islamic . dia kata , ' kalau kita cintakan seseorang , jangan bagi tahu orang tu yang kita cintakan si dia , tapi bagi tahu Allah swt tentang cinta tu , insyaAllah Allah swt akan tambahkan lagi rasa cinta kita pada si dia . dan jika Allah swt menjodohkan kita dengan si dia , bermakna cinta kita pada si dia adalah cinta yang Allah redha " . lebih kurang macam ni lah ayat dia , aku pon dah lupa .

and , sorang senior sekolah aku dulu ada cakap , ' sesiapa yang cintakan seseorang , kemudian dia menyembunyikan dan dia mati , maka matinya itu adalah mati syahid ' . but she said , ini hadis yang diragui . so , aku pun taktahulah sejauh mana kebenarannya.

# lagi 4 tahun baru aku akan update entry guna tarikh yang sama dengan hari ni .
# entry aku pasal benda ni sebab aku tengok macam ramai sangat yang buat status cinta kat fb , tweet kat twitter .
# perasan tak , entry ni serious gila kan ? ciss ciss ! aku tak suka entry serious ! haha :D

Have a nice day :)

Comments

  1. Replies
    1. thanks aira :) feel free to come here again yeah !

      Delete
    2. yaaa...love this too... :)

      Delete
    3. thank you tikah :) eh eh , nama kita sama lah ! haha :D

      Delete
  2. da jtoh ske x semestinye jtoh cnte . .
    da jtoh cnte komfem da jtoh ske !
    <3 it beb ! nice post :)

    ReplyDelete
  3. mintak izin share pasal ni kt fb sy..ehhe..sangat mnarik post ni <3 <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yeah sure . tak perlu mintak izin okay ell lina :)
      feel free to come here again ya dear !

      Delete
  4. nice..mmg ada different bw cinta n suka. btw, jatuh cinta dgn ALLAH is the best LOVE ever..
    jom join my GA http://loladelova.blogspot.com/2012/03/new-semester-giveaway.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup , thats true my dear :)
      okay thanks for inviting me . insyaAllah saya join .

      Delete

Post a Comment