Ganglion Cyst

Assalamualaikum.

Hi peeps :)

lama dah tak update any entry , yang latest ni pon semuanya pasal contest kan ? hm , so , today aku nak cerita lah sikit pasal operation . well , aku penah di-operation-kan bulan April last year , its just minor operation sebab tangan aku bermasalah , and nama disease tu adalah ganglion cyst *bahasa medic*

actually benda ni takdelah bahaya sangat pun , tak perlu di-operate if the patient feel no pain . tapi kes aku ni pulak , terpaksa di-operate sebab sakit . tapi sekarang ni ada balik benda tuu . actually , dulu penah di inject and benda tu hilang sekejap , lepastu ada balik , lepastu baru operation , but now dia muncul lagi :'( 

sebab doctor cakap probability untuk dia ada balik tuu tinggi jugak lah . selalunya lepas buat operation jarang untuk belon ni muncul balik , tapi entah lah . 
" A doctor is just a medical officer , not God "
* ni definition aku - seorang doktor yang belom graduate* Ganglion Cyst ni sebenarnya macam satu belon yang berisi dengan saraf yang boleh muncul pada bahagian pergelangan tangan or kaki or mana-mana lah . * boleh imagine-kan belon berisi air kalau takpaham jugak *

* ni pulak aku copy paste dari web * Ganglionic cysts are fluid filled cysts that are common on the lateral aspect of the ankle and on the top of the foot. Clinicians and surgeons believe that ganglionic cysts are derived from weakened areas of tendon sheath. The weakening in the tendon sheath allows for herniation of the fluid within the tendon out into the defect. This herniation is much like what happens when you squeeze a water balloon. The result is a bubble of fluid enclosed in a defective portion of the balloon (tendon sheath). This bubble of fluid is what we call a ganglionic cyst.
Ganglionic cysts are also known as Bible cysts or Gideon's cysts. These names are derived from the historical practice of treating the cyst by rupturing it with a heavy book. Ganglionic cysts are also sometimes called synovial cysts. Ganglionic cysts and synovial cysts are very similar in there presentation and appearance, but differ in their originGanglionic cysts are derived from tendon sheath while synovial cysts are derived from the lining of a joint (synovium).
inilah rupa si belon air tuu . but , this is not my hand ^^
sial *typing error tadi , haha sorry * sila tengok gambar cemana operation dijalankan okayy :)
once surgeon dah carik-carikkan tangan ni , dorang jahit balik lah . 

masa aku di-operation-kan tuu anesthetist bius lah . kalau tak , maunya nangis tak belagu aku kan ? haha . and masa operation tuu , takde langsong rasa sakit + takut + nak nangis . hihii . kuat tak aku ? okay thank you puji . haha . masa tu siap nyanyi-nyanyi lagi sebab dalam tuu ada radio , so nyanyi je lah , dah tak sakit kan . tapi masa dorang nak jahit tuu adalah terasa sikit sebab kulit tu ditarik-tarik . 

amacam , takut tak ? haha , tak kan ? yelah , ini minor je . bukannya apa pon ^^

# penah terfikir tak macam mana sakit bila mak kita lahirkan kita ? #

and disebabkan oleh operation ni lah , now there's a scar on my hand-wrist . aihh ! jatuh saham nak kawen nanti :'( but for my one and only future husband , you dont have to worry okay ? before we get married i'm gonna do laser treatment and vitamin C injection , so that you dont have to see this ugly scar ^^ kan kan ? haha .

kat sini , i'm gonna say , this is just a minor operation , kalau major operation memang terok lah sakitnya kan ? so , kita semua yang dah sememangnya sihat Alhamdulillah ni jangan lah pulak dok doa nak sakit . putus cinta je mula lah mintak kat Allah , ' ya Allah , bagi lah aku mati , aku dah tak sanggup dah ' , ' ya Allah , bagi lah aku kena kanser otak , supaya nanti ex aku akan take care pasal aku balik ' . haha , okayy remember , dont do silly thing for a silly person . 

okay , done nagging . jemputlah comment kalau rajin ^^ hihii

Have a nice day awak :)

Comments

  1. ala cian tiqah. aku pun ade penyakit yang perlu dioperate gak, tp tak saket. wuhawuhawuha.

    ReplyDelete
  2. ooo .. penyakit disebabkn oleh mkn tengkuk ayam dan kepak .. jgn slalu mkn bahgian aym trsebut ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. em , makan kepak ayam memang tak elok . sebab semua waste product and chemical yang dorang inject untuk ayam tu akan pegi ke bahagian kepak ^^

      Delete
  3. tonsil, ala yang mekna selalu hidap tu. keh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkah . keji sungguh . bhaha . tapi yelah , aku kurang ingat lah bell , banyak nau sakit nyaa =='

      Delete
  4. tiq,aku baca dah.hg x prnh cita pun hg wat operation tiq.cmni r mmber :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha , lahh . takkanlah aku nak cer kat semua kot . ada lah time tu tangan aku ada bandage .

      # sayaaaaaaaang wan :P kehkehkeh

      Delete

Post a Comment