Ahhaa , Recipe Baruuu !

Assalamualaikum .

Hi peeps ! Apa khabarnya pujaan hatiku , aku di sini menunggunya , masih berharap di dalam hatinya , bla bla bla . * opss ! sorry , distracted , haha * 

okay , so today , entry nya adalah berkaitan dengan MEMASAK ! hmm ~ yummy ! haha (",) today aku masak lagiiiii ~ semalam pon aku masak jugak untuk lunch , well , this is happened sebab mama takde kat rumah . kalau mama ada , hehe , cutilah aku yang pemalas ini daripada memasak . wink wink ^^ . * teroklah kau tiq , pemalas * 

hm , hari ni aku buat yang simple aje . Sambal telur and Sup Krim Kentang . ehem ehem , sila ambil perhatian , sup krim kentang ni recipe baru tahu ? aku ambil dalam majalah Rasa kat rumah Qmeela kelmarin . haha .


# please noted that , aku taktahu memasak . i'm only a learner , beginner . bukan pro . thank you , haha XD
this is the recipe for the Potato Cream Soup , sedap , yummy , bau dia macam mushroom soup even though the main material nya adalah Potato ^^ 

Bahan-bahan :
200 gm kentang
4 biji cendawan putih
50 gm cendawan butang
100 ml susu segar
20gm lobak merah
800 ml air
parsli secukupnya

Bahan Perisa :
3/4 sudu teh lada hitam
1/4 sudu teh garam
1 sudu marjerin
1/8 sudu teh bahan perisa
2 sudu teh tepung jagung + 1 sudu makan air

Cara Memasak :
1 . Basuh kentang dan rebus sehingga kulit masak . Buang kulit dah lecekkan .
2 . Hiris cendawan putih dan cendawan butang sehingga menjadi ketulan kecil . Celur didalam air panas dan toskan .
3 . Buangkan kulit lobak merah , dan cincang . Parsli juga dicincang .
4 . Rebus lobak merah didalam air dan campur kentang lecek tadi diikuti dengan cendawan , bahan perisa , dan susu . Kacau rata sehingga sebati .
5 . Bila sudah masak , campurkan daun parsli .
6 . TAADAAA ! Dah boleh hidang dah !
7 . Okay , jom makan !
8 . urghh ~ kenyangg nyaa ^^ haha , Alhamdulillah .

haha , okay . bukan apa , saje je share recipe ni . ini kan ilmu ? so , sharing is caring ^^ 
awak awak yang interested sila lah cuba . sedappp ! lebih kurang macam sup sayur lah . aku tak ikot sangat pon materials dalam recipe tuu , aku just guna bahan yang ada je , if takde , boleh je gantikan dengan bahan-bahan yang lain . sama jugak rasa sedap nya tuu (",)

so , this is the sambal telur . 
hehe ~ if nanti ada lagi recipe baru , kita share okay ? 
Selamat Mencuba XD
* err , sorry , ayat bajet macam ade je orang baca blog aku ni ==' kahkah *

Have a nice day ^^

Comments