Apa yang aku belajar selepas 3 bulan social media detoxification?


Hi, assalamualaikum gais.

So, dalam previous post aku ada cakap pasal 30 days challenge without social media kan?

Ya benar. That 30 days actually turned out to be 3 months. 90 days.

What I can say is that, I actually have more time than I was before. Masa yang aku bajet-bajet macam takda sebelum aku get rid of social media tu, ada balik lepas aku detox. Lol. Bukanlah niat nak detox tak nak get on social media dah, actually detox sebab masa tu life aku agak miserable.

Dengan kerja lab yang tak dapat dapat result, kena sabotaj, lepastu anxiety, I cannot sleep for months. Ended up tidur pukul 4 5 pagi. Lepastu bangun pagi pukul 8 nak kena terus ke lab, etc. seriously it was really really tough for me. Lepastu bila fikir my labmates lain dah start dapat kerja and I don’t even start to apply yet, seriously sedih gila. Depressed and anxious. I struggled a lot for the past few months. A lot. That’s why I just wanted to get myself on track back, stop scrolling social media and what not. Urgh taknak ingat. Siap menangis-nangis kat bus stand sorang-sorang lah, kat taman lah punya sedih kerja got soooo miserable.

Orang macam tengok,
"wow syoklah duduk oversea"
padahal the struggle tu orang tak nampak, sebab kita tak tunjuk. Logiknya macam tu lah kan.

We portray what we want the world to see.

So bila dah takda social media, seriously aku jadi produktif, lebih focus nak tulis thesis, lebih focus nak study and troubleshoot my lab works. Dan yang paling penting, aku dapat cari balik my own motivation, walaupun somehow aku masih lagi struggle to that, tapi, I’m working on it. Kadang tu naik basikal balik ke kampus dalam 10 km sambil lalu kat taman tengok view sumpah lawa gila, punya stress tetiba sambil jalan boleh menangis, lol, kelakar gila. Maybe aku perlu buat satu entry pasal the struggle I faced so that bila aku tetiba lost motivation again in future, aku boleh baca balik that I actually survived once before. Lol.

Lepastu, kalau ada masa like lunch hour tu aku akan bukak youtube, tengok videos yang informative. Aku suka tengok Science Insider ke, Business Insider ke, TedEd. Contohnya macam cari video, ‘How ice cream been made?’ ‘How they made toothbrush?’. Nampak macam kelakar kan? Lol. Tapi seriously benda-benda ni kita tak terpikir tau cemana orang buat, kita tau guna je. Then, kalau TedEd - videos dia semua fun gila, sangat interactive. Takkan bosan pun tengok.

Lepastu aku suka cari videos pasal survival wild camping, solo backpackers etc. sebab these people actually facing something during their journey and what makes them keep going is determination and persistent. So that’s how aku dapatkan balik motivation, to at least keep me going, picking myself up. Seriously rasa bijak dan ada sikit semangat lepas buat macam tu lol.

Anyway, that detoxification I did was a successful journey to me, I’m acknowledging myself, lol. 30 days that I promised to myself turned into 3 months. I am all good, and sekarang aku back on social media, but still I limit myself. Alhamdulillah, kinda get myself on track back.
Gambar ni masa aku pegi hiking bukit dekat dengan campus dengan lab mate, a long the way tu nampak tempat cantik camni, apa lagi, berhenti lah. Lol.

Okay, gtg. Till then, xo.

Comments